Waarom een cursus voeding

Goed voeren met geschikt voer zorgt dat je paard optimaal presteert en gezond blijft. Onjuist voeren met slecht voer kan aandoeningen zoals stalondeugden, maagzweren, hoefbevangenheid, koliek, spierbevangenheid of vergiftigingen als gevolg hebben. Tekorten aan vitaminen en mineralen blijken steeds vaker de oorzaak voor prestatieproblemen en vage gezondheidsklachten. Er bestaat veel onduidelijkheid over de zin en onzin van supplementen. Daarom bieden wij een cursus Voeding Paard aan.

Paarden hebben ruwvoer nodig voor de darmfunctie en om stalondeugden te voorkomen. Ruwvoer dient dan ook de basis te zijn van het paardenrantsoen. Krachtvoeders worden gegeven om tekorten van mineralen te ondervangen of om aan de vraag voor energie en bouwstoffen te voldoen bij arbeid, dracht, groei en ziekte.

Wat ga je leren

In de cursus leer je te bepalen hoeveel voer je paard nodig heeft en wat de juiste verhouding is tussen ruwvoer en krachtvoer. We gaan de kwaliteit van hooi en kuil beoordelen en de voedingstoestand van verschillende paarden. Je leert de signalen van je paard herkennen als er problemen zijn met voeding of de manier van voeren. We bespreken de effecten die voeding op de gezondheid en het gedrag van je paard kunnen hebben. De duur van de cursus is één avond. Neem gerust contact met ons op als u meer informatie wilt over de cursus.

Persoonlijke voedingsberekening voor jouw paard

Als je de cursus Voeding Paard helemaal toe wilt passen op je eigen paard kunnen wij van te voren berekenen hoeveel jouw paard nodig heeft en daadwerkelijk binnenkrijgt. Zo kun je de voerbehoefte en de voeropname vergelijken. Vanzelfsprekend dien je hiervoor een aantal gegevens aan te leveren. Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten over een persoonlijke voedingsberekening voor jouw paard.

Tip:

Zoek zelf een groepje van 10-12 mensen bij elkaar die de cursus willen volgen en u krijgt zelf de cursus gratis! U kunt dan in overleg een datum plannen.