Verzorging

Algemeen

Een gezond konijn eet de hele dag door, heeft een mooi glanzende vacht en een droge achterkant, kijkt alert rond en zit niet de hele dag op één plekje. De keutels moeten allemaal dezelfde grootte hebben en je moet zelden of nooit blinde darm keutels vinden in je hok.

Preventieve gezondheidszorg / vaccinaties van uw konijn

Ook konijnen moeten geënt worden. Myxomatose en VHS zijn de twee ziektes waartegen geënt kan worden. Ook al komt je konijn niet buiten, het hooi dat je hem geeft kunnen ziektes mee nemen.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een soort pokkenvirus. Het virus wordt via wilde konijnen verspreid door konijnenvlooien en muggen. De verschijnselen zijn zwellingen van de oogleden (“slaperige” oogleden), de mond en de anus. Later ontstaan een vaak pussige oog- en neusuitvloeiing en de oogleden gaan aan elkaar kleven. De ziekte loopt meestal dodelijk af.
De vaccinatie kan het beste twee keer per jaar gegeven worden, in het voorjaar en in de nazomer, dan zijn namelijk de meeste insecten aanwezig.
Dwergkonijnen kunnen vanaf 12 weken gevaccineerd worden tegen myxomatose, alle andere konijnen vanaf 8 weken leeftijd.

VHS (Viraal Hemorrhagisch Syndroom, VHD of RDH)

VHS wordt veroorzaakt door een calici virus, is enorm besmettelijk en heeft een dodelijke afloop. Het virus kan zich op alle mogelijke manieren verspreiden. De verschijnselen zijn stinkende diarree, lusteloosheid, niet willen eten en soms komt er bloed uit de neus. Vaak overlijden de konijnen heel snel en plotseling, soms zelfs zonder dat er vooraf verschijnselen te zien waren. De ziekte is niet te behandelen. De vaccinatie is een jaar werkzaam. Konijnen kunnen vanaf 8 weken leeftijd gevaccineerd worden tegen VHS.

Houd onze website in de gaten wanneer onze konijnen entingsdagen weer georganiseerd worden. Dit zijn speciale dagen waarop u uw konijn tegen een gereduceerd tarief kan laten inenten.