Ziektebeelden

Hieronder volgen een aantal veel voorkomende ziektes bij konijnen.

Parasieten

Veel voorkomende parasieten die bij het konijn voorkomen zijn mijten, luizen en vlooien en maden. Zij kunnen voor jeuk, schilfers en kaalheid zorgen. Deze parasieten zijn besmettelijk daarom is het belangrijk om ze te behandelen. Er bestaan oormijten en vachtmijten bij konijnen. Om te weten welke parasieten het zijn, moeten wij een monster nemen en onder de microscoop bekijken. Veel middelen die voor honden katten gebruikt worden zijn giftig voor konijn dus vraag altijd eerst om raad bij ons.

Madenziekte (Myasis)

Madenziekte is een probleem dat veel in de zomer voorkomt. Het een konijn heeft twee soorten keutels. Harde zwarte keutels en blinde darm keutels die zacht, bruin en in trosjes liggen. Deze blinde darm keutels worden eigenlijk altijd weer opgegeten, omdat daar vitaminen en mineralen in zitten. Een te dik konijn of een konijn dat teveel konijnenvoer eet, heeft geen trek meer in blinde darm keutels. Hierdoor kan diarree ontstaan of blinde darm keutels die aan de achterkant van het konijn blijven plakken. In combinatie met urine kunnen die plekken gaan ontsteken en vormen een voedingsbodem voor de eitjes van de groene vlieg. Deze eitje komen uit en worden maden. Het konijn kan hier vreselijk last van krijgen en er soms zelf aan dood gaan. Het is daarom belangrijk om uw konijn regelmatig te controleren op en vieze achterkant en het hok goed schoon te houden.

Therapie

Het konijn moet gewassen worden en de maden moeten er vaak een voor een worden uitgehaald. Daarna moet worden voorkomen dat er nog vliegen in het hok kunnen komen bij het konijn. Soms zijn pijnstilling en antibiotica noodzakelijk en als het konijn niet meteen wil eten moet het voor enkele dagen gedwangvoerd worden. Indien het dieet nog niet optimaal is moet deze aangepast worden en soms is gaas noodzakelijk om vliegen buiten het hok te houden.

Gebitsproblemen

Het normale gebit van een konijn bestaat uit 4 snijtanden, 2 stifttanden die achter de bovenste snijtanden zitten en 20 kiezen. Een konijn heeft ook melktandjes maar deze zijn vaak al gewisseld voor de geboorte of in de eerst 3 tot 5 levensweken. Het volwassen gebit groeit het hele konijn leven door tot wel 10cm per jaar. Als konijnen vezelrijk dieet als hooi en maximaal 25gram/kg konijnvoer per dag eet kunnen de tanden netjes afslijten.

Toch ontstaan er veel gebitsproblemen bij het konijn, zonder dat u dat als eigenaar in de gaten heeft.
Symptomen die op gebitsproblemen kunnen duiden zijn:

• Wel interesse in het eten maar niet willen of kunnen eten
  • Oog uitvloeiing of neus uitvloeiing door ontstoken traanbuizen
  • Verminderde vacht conditie en vermageren
  • Maagdarm problemen zoals diarree, ongelijke grote van keutels en speekselen
  • Abcessen aan de kop

Veel gebitsproblemen komen door verkeerde voeding. Vaak is dit pas na een maanden tot jaren merkbaar. Een konijn heeft een ongewone calciumstofwisseling. Als een konijn te weinig calcium binnen krijgt dan gaat hij calcium uit de botten van zijn kaak halen en hierdoor ontstaat botontkalking. Door botontkalking gaan de kiezen en snijtanden scheef staan en de verkeerde kant opgroeien. Kieswortel ontstekingen, haken op de kiezen en te langen tanden zijn hiervan het gevolg.
Een teveel aan calcium zal ervoor zorgen dat er calcium via de urine wordt uitgescheiden. Alleen kan dit calcium neerslaan in de blaas en voor urinewegproblemen zorgen.
Calcium zit een de biks (de langwerpige ronde stafjes) die in zowel gemengd voer te koop zijn als apart of in het voer van Science selective rabbit dat wij aanraden. In gemengd voer hebben veel konijn de neiging om deze stafjes te laten liggen omdat de zaadjes en de kleurtjes lekkerder zijn. Indien dit structureel gebeurd zal het konijn te weinig calcium opnemen.

Therapie
Als u het vermoeden heeft dat uw konijn gebitsproblemen heeft kom dan bij ons in de kliniek langs het laat het controleren door middel van een gebit inspectie. Een konijn met tandproblemen moet dan een gebitsbehandeling onder narcose ondergaan en op een goed dieet worden gezet. De narcose gebeurt bij onze kliniek door middel van een injectie narcose gevolgd met onderhoud van gasnarcose en zuurstof. Als het konijn onder narcose is worden de tanden gevijld. In sommige gevallen worden er ook röntgenfoto’s van de kaak van het konijn gemaakt. De röntgenfoto’s zijn om de prognose vast te stellen en of er eventueel kiezen verwijderd moeten worden.